Selasa, 19 April 2011

Buat wang dengan bisnes sendiri

Apakah erti kekayaan adalah dengan memiliki rumah yang besar, kereta yang mewah, harta yang melimpah atau bisnes yang untung juta-juta? Jika inilah gambaran kita tentang kekayaan, ia sama seperti yang difahami oleh orang-orang Barat hari ini iaitu ‘mengumpulkan kekayaan (the accumulation of wealth)’ – siapa yang berjaya menghimpunkan harta yang banyak, jadilah dia orang kaya.
Kita ambil definisi Barat ini dan cuba bertanya kepada diri sendiri, ‘kenapa kita tidak kaya-kaya lagi?’ Jawabnya ialah kerana kita tidak berusaha memperkayakan diri sendiri. Sebaliknya memperkayakan orang lain.
Perkara pertama dan utama untuk menjadi kaya dan mempunyai wang setiap masa ialah memiliki sekurang-kurangnya satu perusahaan sendiri yang menjana wang. Kekayaan harta benda adalah hasil pekerjaan sendiri, suatu yang praktikal dan boleh dirasa. Menganggap kekayaan umpama terjumpa harta karun sudah tidak relevan masa kini.
Di Amerika Syarikat, jutawan-jutawan muda hari ini berusia di bawah 30 tahun kerana mereka menguasai mesin menjana wang iaitu kepintaran dan kebijaksanaan mengeksploitasi internet. Kita juga boleh menjadi kaya jika memiliki dua sifat ini dan berusaha dengan tenaga dan fikiran sendiri.

oleh; Zahir zainuddin(Researcher)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan